Tuesday, November 15, 2011

Kerana aku guru..

Kita tak pernah tahu apa yang akan berlaku masa depan...
'The Future is not ours to see'.
Tapi masa kini aku tahu yang aku bakal jadi guru.

Kecundangan aku suatu masa dulu adalah pengalaman..
Kenapa nak gelak? Albert Einstein juga adalah seorang guru.
Marrie Currie jugak seorang guru.
Apa salah aku jadi guru? Apa hina aku jadi guru?

Yang penting, aku tahu aku mahu jadi guru yang macam mana..
Bukan sekadar guru yang berceloteh di kelas..
Bukan guru yang jadi ahli kelab mengumpat di bilik guru..
Bukan guru yang makan gaji buta..
Bukan guru yang cemerlang kerana pangkat..
Tapi aku mahu jadi guru yang membangunkan yang tiada maya..
Merangsang semangat yang memang ada..

Itu yang aku mahu...
Biar tak dilambung setinggi mana, aku tahu aku berpijak di bumi nyata..

No comments:

Post a Comment