Thursday, November 10, 2011

Tentang seorang suami, seorang bapa,

Kisah seorang suami dan bapa.

Kesiannya saya pada seorang suami yang juga bapa ini yang berkata ' biarlah saya menjadi seorang suami yang tidak begitu bahagia asalkan saya dapat menjadi seorang bapa yang bahagia'. Kesian sangat. Dia impikan sebuah keluarga yang bahagia, seorang isteri yang melayannya penuh kasih. Tapi apa yang dia dapat adalah sebaliknya. Isterinya bukan jenis duduk rumah tapi suka hang out dengan kawan2 hatta di waktu malam. Sangat kontra dengan apa yang dia impikan..makanya berlakulah keretakan rumah tangga. Si isteri yang anak orang kaya mana tahan diatur hidupnya oleh sang suami pun minta cerai. Tapi...mereka ada sesuatu yang masih dikongsi, anak. Demi anak, si suami tidak rela menceraikan isterinya walaupun isterinya punya perangai yang tidak sewajarnya dimiliki oleh insan yang bergelar isteri. Sungguh! Dia memang bapa yang penyayang.

Tapi pada pandangan saya, lebih bagus dia ceraikan saja isterinya itu. Dia seharusnya mencari isteri yang seperti diidamkannya. Isterinya tu pun bukan suka dengan dia malah menceritakan keburukannya pada umum. Kalau tentang anak, penceraian tidak semestinya menjadikan anak itu mangsa. Ada ramai orang yang bercerai tapi anak mampu memilik kasih sayang ibu dan ayah. Cuma toleransi antara kedua belah pihak itu yang penting. Lagipun, adakah maknya tu nak jaga anak dia? Mungkin dia lebih pentingkan parti dengan kawan2 lebih daripada anak. Mungkin dia tak kisah pun kalau bapa yang ambil hak penjagaan anak tu.

Apa yang saya mampu lakukan, saya harap si suami tadi dapat memiliki kebahagiaannya, bukan sekadar bahagia sebagai seorang bapa tetapi juga seorang suami. Mungkin bukan sekarang, tapi suatu masa nanti.

No comments:

Post a Comment