Friday, August 12, 2011

Hikmah Bumi berputar pada paksinya selama sehari.

Malam ni time pulang dari solat terawih nampak bulan penuh yg sangat cantik. Oleh sebab saya pernah belajar tentang Earth n Space, maka saya cuba mengimbau ilmu itu. Tapi mungkin bagi orang yang tak belajar, menengok bulan tu nampak macam nonsense. Tapi tak pa, itu fikiran Hamba Tuhan yang tak menghargai ciptaan Tuhan.


Sebenarnya malam ini saya terfikir satu perkara. Apa hikmah Allah jadikan bumi berputar pada paksinya selama sehari? Selain daripada siang dan malam, apa lagi? Cuba bayangkan bumi tak berputar selama sehari tetapi bulan mengelilingi bumi selama sebulan. Keadaan bumi yang statik ini akan mengakibatkan satu part bumi boleh jadi menghadap anak bulan sahaja dan 1 part lagi menghadap bulan penuh. Hal ini beralih hanya selepas 1 bulan. Bagaimana pula dengan hari raya? Kalaulah bumi tak berputar pada paksinya selama sehari, maka 1 part bumi meraikan hari raya, tapi 1 part bumi lain terpaksa menunggu mungkin sebulan lagi untuk hari raya. Begitulah juga puasa. Umat Islam satu dunia tak berpuasa dan beraya pada masa yang sama. Macam tak ada kesatuan di situ. Maka sebab itulah Allah jadikan bumi berputar pada paksinya selama sehari. Biar umat Islam satu dunia berpuasa dan berhari raya bersama- sama. Kalaupun ada beza, bezanya tidak lama. Mungkin sehari sahaja. Bila bumi berputar selama sehari semua bahagian bumi merasa untuk melihat anak bulan dalam masa sehari (24 jam).  Maka 1 dunia pun berpuasa dan berhari raya. Hebatnya kuasa Allah! Sangat adil bukan?

Oleh itu jangan fikir tengok bulan itu nonsense. Memerhatikan ciptaan Allah dan mensyukurinya itu kadangkala lebih baik berbanding sembahyang 5 waktu yang tak tahu khusyuk ke tak.

Sekian, dan selamat berpuasa buat umat Islam di seluruh dunia.

No comments:

Post a Comment