Sunday, July 31, 2011

Ketika cinta bertasbih.

Ketika cinta bertasbih sandarannya Tuhan.
Siapa Tuhan kalau bukan Allah S.W.T.
Hari ini perkara ini seolah- olah memujuk hati saya.
Lalu membuat saya berteka- teki. Tambahan pulak disuruh dengar satu lagu terbaru Alif Satar.
Dikisahkan lagi dengan cerita kawan yang senasib saya. Em..saya berfikir.

********************************************************
Darurat hati bernanah, disimpan garam lagi parah.
Namun jika tabibnya Sang Pencipta, lalu punahlah amarah.

Lepaskanlah anak ikan yang terjerat dek jaring, hidupnya bukan di darat tapi di laut.
Zalim meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya. Lalu siapa aku untuk meletakkan darat sebagai habitatnya?
Zalim juga namanya meletakkan manusia yang bukan pada cintanya. Lalu siapa aku untuk diletakkan padanya? Yang bukan pada tempatnya, yang bukan selayaknya.

Mungkin jahitan belum kukuh untuk membaluti tubuh. Mungkin juga mahirnya kurang menghasilkan kurung yang indah lagi mempesona. Jika sekadar membaluti tubuh si anak kecil tidak mampu, apatah lagi si pahlawan negara? Sedang kasih bersandarkan Tuhan itu lebih jauh tinggi darjatnya, bukan sekadar sekecil anak kecil, kenapa cuma sejengkal benang engkau siapkan?

Jenuh monolg sendiri. Ungkapan intrapersonal yang saban hari. Lalu ini permuafakatan hati. Akan ku cari berjuta gumpalan benang, bukan hanya untuk tubuh si kecil namun untuk pahlawan negara yang namanya juga sang Raja. Selayaknya cinta bersandarkan Yang Maha Esa.

No comments:

Post a Comment